کامران محمدی: نخستین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند، امروز با نام «سینماحقیقت» در مهد فیلم‌های مستند ایران، سینما فلسطین و سینمای کم و بیش فراموش‌شده قیام آغاز می‌شود.

قرار است امروز در نخستین روز از این جشنواره 5روزه، 48 فیلم در این 2 سینما به نمایش درآید؛ یک شروع کوبنده و حجیم که نشان می‌دهد مسئولان سینمایی کشور قصد دارند بار تمام مهجوریت‌ها و مظلومیت‌های سینمای مستند را بر شانه‌های این جشنواره البته قابل بحث بگذارند.

هرچند که جشنواره مستند شهید آوینی نیز در ابتدای سال‌جاری نشان داد قرار است این حوزه از هنر نیز مثل تئاتر، نقاشی، گرافیک، موسیقی و حتی سینمای داستانی، به چند روز جشنواره تکیه دهد و خیال همه را در 360 روز باقیمانده سال راحت کند.

احتمالا با همین استدلال نانوشته و شاید ناخودآگاه است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سر کیسه را شل کرده و برای بخش بین‌الملل جشنواره، 2 جایزه 10 و 7 هزار یورویی را برای فیلم‌های برگزیده بخش‌های مستند بلند و کوتاه در نظر گرفته است.

به علاوه 5هزار یوروی دیگر که با نام جایزه ویژه هیات داوران به یک فیلمساز خوشبخت اهدا می‌شود.

داخل پرانتز

تقریبا همزمان با آغاز سینماحقیقت، یعنی همین دیروز عصر اولین جشنواره بین‌المللی فیلم خاورمیانه با نمایش فیلم «کفاره» به کارگردانی «جو رایت» در ابوظبی افتتاح شد.

قرار است در این جشنواره که اتفاقا 5 روزه هم هست، 50 فیلم با موضوعات گوناگون از فیلم‌سازان سراسر جهان به نمایش درآید.

ضمن آن که «پل هگیس»، کارگردان آمریکایی فیلم «تصادف»، برگزیده اسکار 2006 در این 5 روز به دانشجویان و اهالی سینمای امارات آموزش سینما خواهد داد.

بخش رسمی مسابقه، بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های خاورمیانه‌ای و اولین اکران، 4 بخش جشنواره فیلم ابوظبی است. برندگان تندیس دست‌سازی از یک مروارید سیاه را به‌عنوان سمبلی از تاریخچه و فرهنگ ابوظبی دریافت می‌کنند؛ همراه با 100هزار دلار، چیزی در حدود 80هزار یورو.

پرانتز بسته

امروز «یک حقیقت ناخوشایند»، ساخته دیویس گوگنهایم، برنده اسکار بهترین فیلم مستند سال 2007، پس از حضور در جشنواره‌های کن و ساندنس، سری هم به تهران می‌زند تا در بخش نمایش‌های ویژه سینماحقیقت به نمایش در‌‌آید.

یک حقیقت ناخوشایند روایتی هراس‌آور و دقیق از گرم شدن تدریجی کره زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای است که توسط کشورهای صنعتی و در رأس آنها آمریکا تولید می‌شود و آینده بشریت را به شدت تهدید می‌کند.

راوی، محقق و مجری این فیلم، ال گور، معاون بیل کلینتون است که همین 2 روز پیش جایزه صلح نوبل را نیز از آن خود کرد.

ال گور همان کسی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 ایالات متحده، بازی را به جرج بوش واگذار کرد.

علاوه بر این، 25 فیلم دیگر از کشورهای گوناگون، در بخش بین‌الملل جشنواره با 3 تقسیم‌بندی مسابقه بین الملل مستندهای کوتاه و مسابقه بین الملل مستندهای بلند به نمایش درخواهد آمد.

از جمله «آمریکا علیه الرایان»، مستند تحسین‌شده لاین هالورسن، مستندساز نروژی که فیلم‌های مطرحی چون سنگ انداخته(2003) در مورد جوانان فلسطینی و برنده جایزه بهترین مستند جشنواره حقوق بشر و صدای یتیمان(2002) در مورد کودکان ایدز را در کارنامه‌اش دارد.

این فیلم هم محصول 2007 است و به ماجرای جنجالی دکتر سامی الرایان می‌پردازد که همراه همسر و فرزندانش سال‌هاست در آمریکا کار و زندگی می‌کند.

او در فوریه 2003 به جرم همکاری با تروریست‌ها بازداشت و پس از 6 ماه به دلیل فقدان مدارک جرم آزاد شد.

«آمریکا علیه الرایان» منتخب جشنواره هات داکز 2007 بوده و جایزه تماشاگران جشنواره ترومسو 2007 را نیز برده است.

دانمارک، بلاروس، برزیل، اسکاتلند، فرانسه، چین، مونته‌نگرو، کانادا، اتریش، افغانستان، ژاپن، آمریکا، سوئد، فلسطین، انگلستان، شیلی، سوئیس، هلند، آلمان و آرژانتین، سایر کشورهایی‌اند که به جشنواره سینماحقیقت فیلم آورده‌اند.

کد خبر 33949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز